Pilates ja laitepilates

Mitä pilates on?

Pilates on saksalaisen Joseph Hubertus Pilateksen (1883–1967) luoma liikuntamuoto, jossa vahvistetaan kehoa, lisätään voimaa sekä liikkuvuutta. Pilateksessa tärkeää on kehonhallinta ja kehotietoisuuden lisääminen, eli laji on kehonhallintamenetelmä. Ohjaaja opettaa asiakasta tuntemaan ja käyttämään omaa kehoaan optimaalisemmalla tavalla. Olipa tarve sitten kävelyn muuttuminen helpommaksi tai urheilusuorituksen paraneminen.

Harjoittelussa käytetään kehon pitkiä lihasketjuja, eli harjoittelu tapahtuu yhden tai useamman nivelen ylittävällä lihasketjulla. Näin pystytään harjoittamaan kehoa kokonaisvaltaisesti sekä vahvistamaan niveltä suojaavia rakenteita ja jänteitä. Menetelmän tavoitteena on kehittää toiminnallista ryhtiä vahvistamalla koko kehoa, mutta erityisesti keskivartaloa.

Menetelmässä tarkkuus, keskittyminen ja harjoitteiden täsmällinen suorittaminen tuovat parhaan hyödyn harjoitteluun. Yksityistunnilla on mahdollisuus perehtyä tarkasti asiakkaan tarpeisiin ja rakennetaan tunti asiakkaan tarpeiden mukaan. Ryhmätunnilla huomioidaan osallistujat ja muokataan/varioidaan ja tehostetaan liikkeitä tarpeen mukaan. Näin jokainen saa parhaan mahdollisen harjoituksen ja kehittyy tuntemaan oman kehonsa paremmin. Parasta on, kun tunnilla kehonkäytöstä opitut asiat siirtyvät arkeen.

Laitepilates mielletään usein omaksi lajikseen, mutta pilates koostuu niin laite- kuin mattoharjoittelusta. Erityisesti pilateslaitteet mahdollistavat yksilöllisen harjoittelun ja tavoitteet on mahdollista asettaa jokaisen oma lähtötilanne huomioiden.

Mille tunnille tulisin?

Mattotunneille voit osallistua ilman aiempaa kokemusta pilateksesta.

Yksityis- tai duotunti pilatesta on helpoin tapa aloittaa harjoittelu. Saat ymmärryksen mitä pilates on ja mihin harjoittelussa kiinnitetään huomiota ja mihin sillä pyritään.

Laitepilatespienryhmäharjoittelun voit aloittaa yksityis- tai duotunnilla. Lisäksi järjestämme laiteintroja, jonka jälkeen voit aloittaa laitepilates Circuit tunneilla. Ryhmät ovat aina pieniä, jolloin yksilöllinen ohjaus on aina mahdollista myös tunnin aikana.

Mattoharjoittelu

Mattoharjoittelu tapahtuu nimensä mukaisesti matolla. Tunnilla käytetään myös pienvälineitä, kuten pallo, kuminauha ja rengas. Tunnilla on maksimissaan 10 henkeä, jolloin harjoittelussa on mahdollista huomioida jokainen ja antaa tarvittaessa vaihtoehto liikkeelle tai avustaa liikettä eteenpäin.

Laitepilatespienryhmä

Laitepilatespienryhmässä voit aloittaa hyvin yksilöllisen harjoittelun, koska sinulle rakennetaan yksityistunnilla oma harjoitteluohjelma. Yksityistunnin jälkeen voit osallistua laitepilatespienryhmään. Yksilöllinen harjoitusohjelma mahdollistaa eri tarpeitten huomioimisen ja harjoittelu samanaikaisesti on mahdollista.

Laitepilates Circuit

Circuit harjoittelussa tehdään pilateslaitteilla sekä pienvälineillä kiertoharjoittelua laitteelta toiselle. Ohjaaja näyttää harjoitteet ja osallistujat kiertävät laitteelta toiselle saaden monipuolisen ja hyvin ohjatun harjoituksen pienessä ryhmässä (max 6 hlöä).

Pääset lunastamaan paikkasi ja ilmoittautumaan alla olevasta painikkeesta/ajanvarauksen kautta.

Lisäksi mattopilates (perus/keskitaso)

keskiviikkoisin klo 10.55-11.55 Kulosaaressa, ohjaajana Tuula Schoultz
Ilmoittautumiset tähän ryhmään tuula@yourhealth.fi, 050-547 6869

 

ILMOITTAUDU MUKAAN